The "New Palazzo vecchio" in Florence is a remarkable example of cultural project, whose significance lies in the realisation of an instrument able to create and spread culture. The innovative aspect of this project can be found in the trasversal and interdisciplinary nature of the museum product as well as in the way it is proposed. The research methodology, implying the use of a resource-based and competence-based view, leads to outline the sharing and integration of specific resources, which have been necessary to carry out such a complex product. An idea of a "museum network" is set up, based on a close relation with the territory and identity of the city. Il contributo è la versione inglese dell'articolo pubblicato in Pilotti L. (2003) "Conoscere l'arte per conoscere", Cedam. Il caso del "Nuovo Palazzo Vecchio" di Firenze viene analizzato come esempio di progetto culturale innovativo, in grado di generare conoscenza per la trasversalità dei contenuti incorporati nel prodotto offerto. L'ottica metedologica della Resource-based e della Competence-based view è applicata per analizzare l'integrazione e la trasversalità nell'impiego delle risorse e delle competenze specifiche possedute da ciascun museo coinvolto nel progetto.

The network of resources in Museum Management: the "New Palazzo Vecchio" in Florence / E. LIVI. - STAMPA. - (2004), pp. 207-220.

The network of resources in Museum Management: the "New Palazzo Vecchio" in Florence

LIVI, ELENA
2004

Abstract

The "New Palazzo vecchio" in Florence is a remarkable example of cultural project, whose significance lies in the realisation of an instrument able to create and spread culture. The innovative aspect of this project can be found in the trasversal and interdisciplinary nature of the museum product as well as in the way it is proposed. The research methodology, implying the use of a resource-based and competence-based view, leads to outline the sharing and integration of specific resources, which have been necessary to carry out such a complex product. An idea of a "museum network" is set up, based on a close relation with the territory and identity of the city. Il contributo è la versione inglese dell'articolo pubblicato in Pilotti L. (2003) "Conoscere l'arte per conoscere", Cedam. Il caso del "Nuovo Palazzo Vecchio" di Firenze viene analizzato come esempio di progetto culturale innovativo, in grado di generare conoscenza per la trasversalità dei contenuti incorporati nel prodotto offerto. L'ottica metedologica della Resource-based e della Competence-based view è applicata per analizzare l'integrazione e la trasversalità nell'impiego delle risorse e delle competenze specifiche possedute da ciascun museo coinvolto nel progetto.
2004
9788884531254
Art Cities, Cultural Districts and Museums
207
220
E. LIVI
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