L’articolo Strategie per salvare il paesaggio toscano (pagine 29) tratta i problemi della tutela del paesaggio in Italia (alla luce della Convenzione europea del paesaggio e del nuovo Codice dei beni culturali e del paesaggio) e particolarmente in Toscana (alla luce della legge regionale n. 1/2005 sul governo del territorio, del Piano di Indirizzo Territoriale 2005-2010 e del nuovo Piano Territoriale di Coordinamento della Provincia di Firenze). Partendo dalla considerazione che la salvaguardia del paesaggio è in Italia lungi dall’essere attuata nel quadro di un progetto organico di pianificazione sostenibile del territorio, il focus è su progetti e obiettivi di qualità paesaggistica da perseguire in Toscana, conciliando le esigenze di cambiamento e innovazione con la conservazione dell’identità dei luoghi. Poiché il paesaggio è una “componente essenziale del contesto di vita delle popolazioni” (così la Convenzione europea), questo deve poter rispondere a obiettivi di qualità ecologica e sociale, senza dimenticare la cultura, l’equilibrio, la misura, l’armonia, la bellezza. Beginning from the observation that in Italy the conservation of the landscape is not in the least realized through an organic blueprint of sustainable development of the territory and through a correct relationship between the change reasons and the preservation of the peculiarity of the places, the A. emphasizes that it’s partially due to the uncertain limits between the state competences and the regional ones. The A. goes on to examine the Tuscan law No. 1/2005 and the Territorial Policy Plan 2005-2010, with special attention to the Statute of territory, namely the survey of territorial resources and the rules that should be observed to ensure the reproducibility of the heritage from time to time. On the basis of the European Landscape Convention, that ascribes to landscape the value of a fundamental component of living conditions, this article underlines that the goals of Tuscan landscape high-quality must be clearly advanced, combining wisely preservation and change. With a participatory method, the land rent and the property speculating must be impeded, the urban sprawl and the consumption of agricultural or natural land must be stopped, putting an end to the dissipation of a patrimony that is the most extraordinary attraction of Tuscan. Through a solid program aiming at improving a landscape that was modelled by a century-old process of a well-balanced exploitation, it’s a question of studying new uses of rural land, bound to clever projects that require to include the landscape and environment quality in the product, by means of traditional cultivations and good practices.

Strategie per salvare il paesaggio toscano / F. Canigiani. - In: RIVISTA GEOGRAFICA ITALIANA. - ISSN 0035-6697. - STAMPA. - 115:(2008), pp. 515-543.

Strategie per salvare il paesaggio toscano

CANIGIANI, FRANCA
2008

Abstract

L’articolo Strategie per salvare il paesaggio toscano (pagine 29) tratta i problemi della tutela del paesaggio in Italia (alla luce della Convenzione europea del paesaggio e del nuovo Codice dei beni culturali e del paesaggio) e particolarmente in Toscana (alla luce della legge regionale n. 1/2005 sul governo del territorio, del Piano di Indirizzo Territoriale 2005-2010 e del nuovo Piano Territoriale di Coordinamento della Provincia di Firenze). Partendo dalla considerazione che la salvaguardia del paesaggio è in Italia lungi dall’essere attuata nel quadro di un progetto organico di pianificazione sostenibile del territorio, il focus è su progetti e obiettivi di qualità paesaggistica da perseguire in Toscana, conciliando le esigenze di cambiamento e innovazione con la conservazione dell’identità dei luoghi. Poiché il paesaggio è una “componente essenziale del contesto di vita delle popolazioni” (così la Convenzione europea), questo deve poter rispondere a obiettivi di qualità ecologica e sociale, senza dimenticare la cultura, l’equilibrio, la misura, l’armonia, la bellezza. Beginning from the observation that in Italy the conservation of the landscape is not in the least realized through an organic blueprint of sustainable development of the territory and through a correct relationship between the change reasons and the preservation of the peculiarity of the places, the A. emphasizes that it’s partially due to the uncertain limits between the state competences and the regional ones. The A. goes on to examine the Tuscan law No. 1/2005 and the Territorial Policy Plan 2005-2010, with special attention to the Statute of territory, namely the survey of territorial resources and the rules that should be observed to ensure the reproducibility of the heritage from time to time. On the basis of the European Landscape Convention, that ascribes to landscape the value of a fundamental component of living conditions, this article underlines that the goals of Tuscan landscape high-quality must be clearly advanced, combining wisely preservation and change. With a participatory method, the land rent and the property speculating must be impeded, the urban sprawl and the consumption of agricultural or natural land must be stopped, putting an end to the dissipation of a patrimony that is the most extraordinary attraction of Tuscan. Through a solid program aiming at improving a landscape that was modelled by a century-old process of a well-balanced exploitation, it’s a question of studying new uses of rural land, bound to clever projects that require to include the landscape and environment quality in the product, by means of traditional cultivations and good practices.
2008
115
515
543
F. Canigiani
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