Articolo sull'opera dell'architetto/artista messicano Luciano Matus. Le sue installazioni nelle architetture coloniali del continente centro e sud americano si rispecchiano in quella pensata per il Convento di San Pietro in Montorio a Roma. Come disegni nello spazio le ragnatele di leggerissimi fili di nickel, posti in tensione mediante una serie di giunti realizzati con magneti che si attraggono senza mai toccarsi, sono lette come metafore delle molteplici possibilità dello spazio architettonico. Le forme primarie dell'architettura, i tipi architettonici migrati oltreoceano sono interpretati da Matus come occasione per una più approfondita esplorazione delle invarianti e degli elementi costanti delle diverse espressioni artistiche ed architettoniche della cultura coloniale spagnola e di quelle indigine. Matus ci mostra -borgesianamente- come tutti i fenomeni alla fine siano legati da un unico filo segreto che li rende unici in virtù della loro appartenenza a famiglie di forme costanti; immutabili perchè eternamente variabili. This article describes the work of the Mexican architect/artist Luciano Matus on the occasion of his first italian installation, conceived in 2004 for the San Pietro in Montorio Monastery in Rome. An intervention which mirrored and resumed the numerous installations he created in various Spanish colonial architectures built all over Latin America. Matus' works could be easily compared to spatial drawings or spiderwebs made of shiny nickel cables, tensed up using special joints with magnets placed at a certain calculated distance in order to let them attracting each other without any possibility of mutual contact. These fragile architectures could be as well interpreted as metaphors of the many possibilities that could modify our perception of an architectural space. Primary architectural forms or architectural types are revealed by Matus' works through a sort of continuous exploration of the unvarying elements of the artistic and architectural expressions both of the Spanish colonial culture and of the indigenous one. Matus shows us, in a truly Borgesian way, that all the different phenomena which are surrounding us are eventually tied by just one thread, a secret one. Apparently a conundrum that Matus solves in a very easy way, letting us understand how each architectural and spatial phenomenon could be considered both unique and at the same time as part of a family of constant forms; unchanging because eternally variables.

Luciano matus. il filo segreto delle cose / Volpe, Andrea Innocenzo. - In: FIRENZE ARCHITETTURA. - ISSN 1826-0772. - STAMPA. - 2:(2011), pp. 132-139.

Luciano matus. il filo segreto delle cose

VOLPE, ANDREA INNOCENZO
2011

Abstract

Articolo sull'opera dell'architetto/artista messicano Luciano Matus. Le sue installazioni nelle architetture coloniali del continente centro e sud americano si rispecchiano in quella pensata per il Convento di San Pietro in Montorio a Roma. Come disegni nello spazio le ragnatele di leggerissimi fili di nickel, posti in tensione mediante una serie di giunti realizzati con magneti che si attraggono senza mai toccarsi, sono lette come metafore delle molteplici possibilità dello spazio architettonico. Le forme primarie dell'architettura, i tipi architettonici migrati oltreoceano sono interpretati da Matus come occasione per una più approfondita esplorazione delle invarianti e degli elementi costanti delle diverse espressioni artistiche ed architettoniche della cultura coloniale spagnola e di quelle indigine. Matus ci mostra -borgesianamente- come tutti i fenomeni alla fine siano legati da un unico filo segreto che li rende unici in virtù della loro appartenenza a famiglie di forme costanti; immutabili perchè eternamente variabili. This article describes the work of the Mexican architect/artist Luciano Matus on the occasion of his first italian installation, conceived in 2004 for the San Pietro in Montorio Monastery in Rome. An intervention which mirrored and resumed the numerous installations he created in various Spanish colonial architectures built all over Latin America. Matus' works could be easily compared to spatial drawings or spiderwebs made of shiny nickel cables, tensed up using special joints with magnets placed at a certain calculated distance in order to let them attracting each other without any possibility of mutual contact. These fragile architectures could be as well interpreted as metaphors of the many possibilities that could modify our perception of an architectural space. Primary architectural forms or architectural types are revealed by Matus' works through a sort of continuous exploration of the unvarying elements of the artistic and architectural expressions both of the Spanish colonial culture and of the indigenous one. Matus shows us, in a truly Borgesian way, that all the different phenomena which are surrounding us are eventually tied by just one thread, a secret one. Apparently a conundrum that Matus solves in a very easy way, letting us understand how each architectural and spatial phenomenon could be considered both unique and at the same time as part of a family of constant forms; unchanging because eternally variables.
2011
2
132
139
Volpe, Andrea Innocenzo
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