Sommario: 1. Considerazioni introduttive. La "fonte" de "I Postulati". - 1.1. Scuola positiva e scuola classica: la duplice prospettiva di Calderoni, penalistica ed epistemologica. - 1.2. Il contesto storico-penalistico in cui si inserisce la riflessione di Calderoni. - 2. La "posizione articolata" di Calderoni e il personalismo che la ispira. - 3. Il rapporto "positivisti/classici" nella prospettiva penalistica. La questione del libero arbitrio. - 3.1. La questione della giustificazione del diritto penale. - 4. Il rapporto "positivisti/classici" nella prospettiva epistemologica. - 4.1. i limiti della scuola classica e il loro superamento mediante l'integrazione con la scuola positiva. - 5. Uno sguardo all'attualità: neuroscienze e diritto penale alla luce della "lezione" di Calderoni. English Abstract: Mario Calderoni's reflection on criminal law appears to be very interesting from several points of view. First of all, in "epistemological" terms, it reveals an awareness of evaluative and value terms of legal science as opposed to the aim pursued by the Positivist school of dissolving the law into empiricism. Secondly, it attempts to create a synthesis of both the "classical" and the "positivist" perspective in order to increase legal "sensitivity" to social and anthropological matters. Finally, and most importantly, it appears to be inspired by modern personalism, which leads to emphasize not only the motivational process underpinning every kind of legal decision and the purpose of rehabilitation of offenders, but also the integration between Classical school and Positivist school that guarantees the fulfilment of personalistic goals. This integration represents the authentic ground of a criminal law truly able to hold human beings responsible and at the same time to protect them against excessive punishment.
Scuola positiva e scuola classica del diritto penale nella prospettiva di Mario Calderoni / Bartoli Roberto. - In: QUADERNI FIORENTINI PER LA STORIA DEL PENSIERO GIURIDICO MODERNO. - ISSN 0392-1867. - STAMPA. - (2016), pp. 385-405.
Scuola positiva e scuola classica del diritto penale nella prospettiva di Mario Calderoni
Bartoli Roberto
2016
Abstract
Sommario: 1. Considerazioni introduttive. La "fonte" de "I Postulati". - 1.1. Scuola positiva e scuola classica: la duplice prospettiva di Calderoni, penalistica ed epistemologica. - 1.2. Il contesto storico-penalistico in cui si inserisce la riflessione di Calderoni. - 2. La "posizione articolata" di Calderoni e il personalismo che la ispira. - 3. Il rapporto "positivisti/classici" nella prospettiva penalistica. La questione del libero arbitrio. - 3.1. La questione della giustificazione del diritto penale. - 4. Il rapporto "positivisti/classici" nella prospettiva epistemologica. - 4.1. i limiti della scuola classica e il loro superamento mediante l'integrazione con la scuola positiva. - 5. Uno sguardo all'attualità: neuroscienze e diritto penale alla luce della "lezione" di Calderoni. English Abstract: Mario Calderoni's reflection on criminal law appears to be very interesting from several points of view. First of all, in "epistemological" terms, it reveals an awareness of evaluative and value terms of legal science as opposed to the aim pursued by the Positivist school of dissolving the law into empiricism. Secondly, it attempts to create a synthesis of both the "classical" and the "positivist" perspective in order to increase legal "sensitivity" to social and anthropological matters. Finally, and most importantly, it appears to be inspired by modern personalism, which leads to emphasize not only the motivational process underpinning every kind of legal decision and the purpose of rehabilitation of offenders, but also the integration between Classical school and Positivist school that guarantees the fulfilment of personalistic goals. This integration represents the authentic ground of a criminal law truly able to hold human beings responsible and at the same time to protect them against excessive punishment.I documenti in FLORE sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



