Autism Spectrum Disorders represent one of the most complex developmental disabilities, and the increase of incidence in the school population requires the implementation of effective educational interventions based on evidence. In recent times, the Social Robotics approach has demonstrated significant levels of effectiveness for the development of skills for the attention sharing and for the empowerment of communicative skills in students with Autism Spectrum abnormalities. In this article, the most incisive experimental evidences are presented and the opportunities or the educational intervention are discussed. I Disturbi dello Spettro Autistico rappresentano una delle disabilità evolutive di maggiore complessità, e l’aumento della loro incidenza nella popolazione scolastica impone l’implementazione di interventi educativi efficaci fondati su evidenze. In tempi recenti, l’approccio della Robotica Sociale ha dimostrato significativi livelli di efficacia per lo sviluppo delle competenze di condivisione dell’attenzione e delle competenze comunicative negli allievi con alterazioni dello Spettro Autistico. In questo articolo vengono presentate le evidenze sperimentali più incisive e vengono discusse le opportunità per l’intervento educativo.

The Social Robotic as evidence based assistive technology for the development of the communicative skills in students with Autism Spectrum Disorders / Fontani Saverio. - In: FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. - ISSN 1973-4778. - ELETTRONICO. - 17:(2019), pp. 134-147.

The Social Robotic as evidence based assistive technology for the development of the communicative skills in students with Autism Spectrum Disorders

Fontani Saverio
2019

Abstract

Autism Spectrum Disorders represent one of the most complex developmental disabilities, and the increase of incidence in the school population requires the implementation of effective educational interventions based on evidence. In recent times, the Social Robotics approach has demonstrated significant levels of effectiveness for the development of skills for the attention sharing and for the empowerment of communicative skills in students with Autism Spectrum abnormalities. In this article, the most incisive experimental evidences are presented and the opportunities or the educational intervention are discussed. I Disturbi dello Spettro Autistico rappresentano una delle disabilità evolutive di maggiore complessità, e l’aumento della loro incidenza nella popolazione scolastica impone l’implementazione di interventi educativi efficaci fondati su evidenze. In tempi recenti, l’approccio della Robotica Sociale ha dimostrato significativi livelli di efficacia per lo sviluppo delle competenze di condivisione dell’attenzione e delle competenze comunicative negli allievi con alterazioni dello Spettro Autistico. In questo articolo vengono presentate le evidenze sperimentali più incisive e vengono discusse le opportunità per l’intervento educativo.
2019
17
134
147
Fontani Saverio
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in FLORE sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificatore per citare o creare un link a questa risorsa: https://hdl.handle.net/2158/1182717
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact