Starting from a reflection on the problem of reading in Italy, the article illustrates some critical issues related to it and highlights the need for greater commitment to promoting and educating reading. As the neuroscience shows, it plays an important role in the growth of the individual, from the first years of life. In this framework, it is considered that there is a need for a specific initial training for the educational staff, to promote reading and reading aloud at territorial level. It is in this perspective that the contribution presents two experiences of research-training promoted at the University of Florence, intended for students of the Degree Course in Science of Education and Training.

L'importanza della lettura nell’epoca della digital transformation: una proposta per la formazione universitaria dell’educatore socio-pedagogico / Clara Maria Silva; Elisa Lencioni. - In: NUOVA SECONDARIA. - ISSN 1828-4582. - STAMPA. - 9:(2023), pp. 266-278.

L'importanza della lettura nell’epoca della digital transformation: una proposta per la formazione universitaria dell’educatore socio-pedagogico

Clara Maria Silva;Elisa Lencioni
2023

Abstract

Starting from a reflection on the problem of reading in Italy, the article illustrates some critical issues related to it and highlights the need for greater commitment to promoting and educating reading. As the neuroscience shows, it plays an important role in the growth of the individual, from the first years of life. In this framework, it is considered that there is a need for a specific initial training for the educational staff, to promote reading and reading aloud at territorial level. It is in this perspective that the contribution presents two experiences of research-training promoted at the University of Florence, intended for students of the Degree Course in Science of Education and Training.
2023
9
266
278
Clara Maria Silva; Elisa Lencioni
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
15. Silva-Lencioni.pdf

accesso aperto

Descrizione: A partire da una riflessione sulla problematica della lettura in Italia, l'articolo illustra alcune criticità ad essa legate e mette in evidenza l'esigenza di un maggior impegno nella promozione e nell'educazione alla lettura. Come dimostrano le neuroscienze, questa ricopre un ruolo importante nella crescita dell'individuo, fin dai primi anni di vita. In questo quadro, si ritiene che occorra una specifica formazione iniziale rivolta al personale educativo, per promuovere a livello territoriale la lettura e la lettura ad alta voce. In tale ottica, il contributo presenta due esperienze di ricercaformazione promosse presso l'Università di Firenze, destinate agli studenti e alle studentesse del Corso di Laurea in Scienze dell'Educazione e della Formazione.
Tipologia: Pdf editoriale (Version of record)
Licenza: Open Access
Dimensione 209.82 kB
Formato Adobe PDF
209.82 kB Adobe PDF

I documenti in FLORE sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificatore per citare o creare un link a questa risorsa: https://hdl.handle.net/2158/1319392
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact