Maria Montessori began to define her pedagogical proposal in Italy at the beginning of the 20th century. Currently, there are no studies evaluating the effectiveness of Montessori education in her home country (Demangeon et al., 2023). To accomplish this, it is necessary to have a suitable instrument within the Italian context to measure the educational practices of Montessori teachers. In Italy, there is only one checklist developed to observe teachers’ actions (Caprara, 2018). This article presents the construction and psychometric validation of a self-reported questionnaire to measure Montessori teachers’ practices. The instrument consists of 63 items and was administered to 329 Montessori primary school teachers. The Cronbach’s alpha coefficient is 0.927, and an exploratory factor analysis extracted 8 factors that account for 44.8% of the variance. The resulting scale can be used to (a) explore what Montessori teachers do in their classrooms, assessing the gap between ideal and actual Montessori practices, and (b) in a study aiming to evaluate the effectiveness of Montessori education in Italy. Maria Montessori iniziò a definire la sua proposta pedagogica in Italia all’inizio del XX secolo. Al giorno d’oggi, non ci sono studi che valutino l’efficacia dell’educazione Montessori nel suo paese natale (Demangeon et al., 2023). Per fare ciò, è necessario disporre di uno strumento adatto al contesto italiano per misurare le pratiche educative degli insegnanti Montessori. In Italia esiste solo una checklist sviluppata per osservare le azioni degli insegnanti (Caprara, 2018). L’articolo presenta la costruzione e la validazione psicometrica di un questionario self-reported per misurare le pratiche degli insegnanti Montessori. Lo strumento conta 63 item ed è stato somministrato a 329 insegnanti di scuola primaria Montessori. L’alfa di Cronbach è 0,927 e un’analisi fattoriale esplorativa ha estratto 8 fattori che spiegano il 44,8% della varianza. La scala risultante può essere utilizzata (a) per esplorare cosa fanno gli insegnanti Montessori nelle loro classi, per valutare la distanza tra pratiche Montessori ideali e reali; (b) in uno studio che mira a valutare l’efficacia dell’educazione Montessori in Italia.

Costruzione e validazione di uno strumento per misurare le pratiche educative Montessori nella scuola primaria italiana [Construction and validation of a tool to measure Montessori educational practices in the Italian primary school] / scippo stefano. - In: JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES. - ISSN 2037-7924. - ELETTRONICO. - (2023), pp. 117-135.

Costruzione e validazione di uno strumento per misurare le pratiche educative Montessori nella scuola primaria italiana [Construction and validation of a tool to measure Montessori educational practices in the Italian primary school]

scippo stefano
2023

Abstract

Maria Montessori began to define her pedagogical proposal in Italy at the beginning of the 20th century. Currently, there are no studies evaluating the effectiveness of Montessori education in her home country (Demangeon et al., 2023). To accomplish this, it is necessary to have a suitable instrument within the Italian context to measure the educational practices of Montessori teachers. In Italy, there is only one checklist developed to observe teachers’ actions (Caprara, 2018). This article presents the construction and psychometric validation of a self-reported questionnaire to measure Montessori teachers’ practices. The instrument consists of 63 items and was administered to 329 Montessori primary school teachers. The Cronbach’s alpha coefficient is 0.927, and an exploratory factor analysis extracted 8 factors that account for 44.8% of the variance. The resulting scale can be used to (a) explore what Montessori teachers do in their classrooms, assessing the gap between ideal and actual Montessori practices, and (b) in a study aiming to evaluate the effectiveness of Montessori education in Italy. Maria Montessori iniziò a definire la sua proposta pedagogica in Italia all’inizio del XX secolo. Al giorno d’oggi, non ci sono studi che valutino l’efficacia dell’educazione Montessori nel suo paese natale (Demangeon et al., 2023). Per fare ciò, è necessario disporre di uno strumento adatto al contesto italiano per misurare le pratiche educative degli insegnanti Montessori. In Italia esiste solo una checklist sviluppata per osservare le azioni degli insegnanti (Caprara, 2018). L’articolo presenta la costruzione e la validazione psicometrica di un questionario self-reported per misurare le pratiche degli insegnanti Montessori. Lo strumento conta 63 item ed è stato somministrato a 329 insegnanti di scuola primaria Montessori. L’alfa di Cronbach è 0,927 e un’analisi fattoriale esplorativa ha estratto 8 fattori che spiegano il 44,8% della varianza. La scala risultante può essere utilizzata (a) per esplorare cosa fanno gli insegnanti Montessori nelle loro classi, per valutare la distanza tra pratiche Montessori ideali e reali; (b) in uno studio che mira a valutare l’efficacia dell’educazione Montessori in Italia.
2023
117
135
scippo stefano
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