In this paper, I address the philosophical consistency of the term “three-parent babies,” which is often used to describe children born through mitochondrial replacement therapy. I will argue that two primary arguments, based respec-tively on identity and causality, fail to excludeegg donors as candidates as mor-al parents due to their essential contribution to the child’s existence (moral parenthood encompasses a set of rights and responsibilities that are not direct-ly regulated by a legal system). Finally, I shall show how the potential extension of parental status to donors is conceivable, relying on the concept of “investment” in the procreative dynamic, and a conventional and institutional conception of parenthood. In questo articolo affronto la coerenza filosofica dell'espressione “bambini con tre genitori”, spesso utilizzata per descrivere i bambini nati attraverso la terapia di sostituzione mitocondriale. Sosterrò che due tra gli argomenti principali, basati rispettivamente sull'identità e sulla causalità, non riescono a escludere che i donatori siano candidati come genitori morali per via del contributo essenziale che essi danno all'esistenza del bambino (la genitorialità morale comprende un insieme di diritti e responsabilità che non sono direttamente regolati da un sistema legale). Infine, mostrerò come la potenziale estensione dello status di genitore ai donatori sia concepibile, basandosi sul concetto di “investimento” nella dinamica procreativa e su una concezione convenzionale e istituzionale della genitorialità.
Three-Parent Babies and Mitochondrial Replacement Techniques. An Institutional View of Moral Parenthood / Matteo Galletti. - In: HUMANA.MENTE. - ISSN 1972-1293. - ELETTRONICO. - 17:(2024), pp. 145-169.
Three-Parent Babies and Mitochondrial Replacement Techniques. An Institutional View of Moral Parenthood
Matteo Galletti
2024
Abstract
In this paper, I address the philosophical consistency of the term “three-parent babies,” which is often used to describe children born through mitochondrial replacement therapy. I will argue that two primary arguments, based respec-tively on identity and causality, fail to excludeegg donors as candidates as mor-al parents due to their essential contribution to the child’s existence (moral parenthood encompasses a set of rights and responsibilities that are not direct-ly regulated by a legal system). Finally, I shall show how the potential extension of parental status to donors is conceivable, relying on the concept of “investment” in the procreative dynamic, and a conventional and institutional conception of parenthood. In questo articolo affronto la coerenza filosofica dell'espressione “bambini con tre genitori”, spesso utilizzata per descrivere i bambini nati attraverso la terapia di sostituzione mitocondriale. Sosterrò che due tra gli argomenti principali, basati rispettivamente sull'identità e sulla causalità, non riescono a escludere che i donatori siano candidati come genitori morali per via del contributo essenziale che essi danno all'esistenza del bambino (la genitorialità morale comprende un insieme di diritti e responsabilità che non sono direttamente regolati da un sistema legale). Infine, mostrerò come la potenziale estensione dello status di genitore ai donatori sia concepibile, basandosi sul concetto di “investimento” nella dinamica procreativa e su una concezione convenzionale e istituzionale della genitorialità.File | Dimensione | Formato | |
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