L'articolo si occupa del contributo di due dotti etiopici musulmani contemporanei (šaykh 'Abd al-Basit b. Muhammad b. Hasan al-Minasi and šaykh Muhammad Amin b. 'Abdallah al-Ithyubi al-Harari al-Muhammadi) allo studio della grammatica araba. La posizione di questa materia nei curricula delle istituzioni educative islamiche tradizionali etiopiche è analizzata da un punto di vista diacronico e sincronico. La biografia dei due dotti è studiata. Infine, i più importanti manuali di grammatica araba usati nelle scuole etiopiche musulmane sono elencati per dare al lettore un'idea chiara del quadro in cui gli aspiranti šaykh-s e i loro maestri studiano e insegnano. The article deals with the contribution of two contemporary Muslim Ethiopian scholars (šaykh 'Abd al-Basit b. Muhammad b. Hasan al-Minasi and šaykh Muhammad Amin b. 'Abdallah al-Ithyubi al-Harari al-Muhammadi) to the study of Arabic grammar. The position of this subject in the curricula of traditional Islamic education in Ethiopia is shortly described from both a diachronic and a synchronic perspective. The biography of the two learned men is analyzed. Finally, the main handbooks used in the Islamic educational centres in Ethiopia are listed to give the reader a clear idea of the frame in which the aspiring šaykh-s and their masters study and teach.
The Study of Arabic Grammar in Ethiopia: The Case of two Contemporary Muslim Learned Men / A. Gori. - In: AETHIOPICA. - ISSN 1430-1938. - STAMPA. - 11:(2008), pp. 134-147.
The Study of Arabic Grammar in Ethiopia: The Case of two Contemporary Muslim Learned Men
GORI, ALESSANDRO
2008
Abstract
L'articolo si occupa del contributo di due dotti etiopici musulmani contemporanei (šaykh 'Abd al-Basit b. Muhammad b. Hasan al-Minasi and šaykh Muhammad Amin b. 'Abdallah al-Ithyubi al-Harari al-Muhammadi) allo studio della grammatica araba. La posizione di questa materia nei curricula delle istituzioni educative islamiche tradizionali etiopiche è analizzata da un punto di vista diacronico e sincronico. La biografia dei due dotti è studiata. Infine, i più importanti manuali di grammatica araba usati nelle scuole etiopiche musulmane sono elencati per dare al lettore un'idea chiara del quadro in cui gli aspiranti šaykh-s e i loro maestri studiano e insegnano. The article deals with the contribution of two contemporary Muslim Ethiopian scholars (šaykh 'Abd al-Basit b. Muhammad b. Hasan al-Minasi and šaykh Muhammad Amin b. 'Abdallah al-Ithyubi al-Harari al-Muhammadi) to the study of Arabic grammar. The position of this subject in the curricula of traditional Islamic education in Ethiopia is shortly described from both a diachronic and a synchronic perspective. The biography of the two learned men is analyzed. Finally, the main handbooks used in the Islamic educational centres in Ethiopia are listed to give the reader a clear idea of the frame in which the aspiring šaykh-s and their masters study and teach.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2008GoriThe study of Arabic grammar.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Altro
Licenza:
Open Access
Dimensione
145.25 kB
Formato
Adobe PDF
|
145.25 kB | Adobe PDF |
I documenti in FLORE sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.