Questo saggio intende rileggere criticamente alcune opere chiave della maturazione poetica di Kengo Kuma. Dagli esordi 'postmoderni', segnati dal vivace clima di frenesia e fiducia in una crescita economica senza fine, tipica della Tokyo degli anni ottanta -gli anni della bubble economy-fino alla disillusione ed alla riconciliazione -dopo l'esplosione della bolla speculativa negli anni novanta- con la tradizione costruttiva giapponese, grazie ad occasioni professionali provenienti dalle lontane province che lo porteranno a lavorare a stretto contatto con artigiani locali. Parallelamente, grazie alla fortunata prossimità di uno di questi cantieri con uno dei pochi progetti architettonici realizzati da Bruno Taut in Giappone, Kuma, figlio di un grande collezionista di oggetti di design realizzati negli anni '30 dal maestro tedesco nel Paese del Sol Levante, ne riscopre gli scritti che costituiranno la base teorica per i suoi successivi lavori. Opere come il Noh Stage in the Forest (1996), l'Ando Hiroshige Museum, il Takanayagi Community Center o il Nasu History Museum (tutte completate attorno al 2000) lo imporranno all'attenzione internazionale come uno degli architetti giapponesi più attenti alla continuità -non nostalgica- nei confronti della tradizione. Ritmiche sequenze di ombra e di luce, quasi modellate sulla falsariga della metrica del grande poeta giapponese Bashō, il cantore dei frammenti d'assoluto nascosti/rivelati nella natura. E nella natura, come in una poesia Haiku, parimenti si fondono/confondono queste lignee architetture di Kuma. This essay reviews a series of early works by Kengo Kuma, addressing their importance as turning points in his enigmatic career: 'postmodern' architect in the glittering, everchanging, optimistic Tokyo during the economical rush of the eighties then herald of a suave contemporary interpretation of the Japanese tradition after the burst of the “bubble economy” due to the bankruptcy of businesses and the failure of financial institutions of the nineties. After the market crash, professional commissions for architects were rare, downsized and mostly coming from the Provinces. Nevertheless through these small projects Kuma dares to redefine his personal approach towards architecture design through the knowledge of the traditional Japanese building techniques, an heritage kept alive by those artisans and craftsmen he met in the various building sites. One of them, set exactly beside the notorious Villa Hyuga designed by Bruno Taut in Atami, will give Kuma the chance to seriously reconsider his point of view about the legacy of the German master, especially his studies on Japanese premodern architecture. Son of an art connoisseur and collector of the numerous objects designed by Taut in Japan, Kuma paradoxically could be considered one of the last heir of the German master, whose books and essays will furnish a strong theoretical base to his personal design evolution. The Noh Stage in the Forest (1996), the Ando Hiroshige Museum, the Takayanagi Community Center or the Nasu History Museum (all projects completed around 2000) will give an international recognition status to Kuma and his work will be seen as an example of a non-nostalgic continuity with the characters of vernacular architecture. Echoing both the play of lattice wood pattern of Kyoto's traditional backstreets and the syllabic meter of Bashō's poetry, Kuma's architecture filters the space evoking at last -thanks to its alternated rhythm of light and shadows- one of the most important cornerstone of Japanese zen poetry: the shizen or the way to create an harmonic coexistence with nature. Respecting such principle, in a similar way to an Haiku poem, these wooden architectures blur themselves and their boundaries with nature; into nature.

Kengo kuma. risarcire i luoghi attraverso vedute e trasparenze / Volpe, Andrea Innocenzo. - In: FIRENZE ARCHITETTURA. - ISSN 1826-0772. - STAMPA. - 1&2:(2014), pp. 62-71.

Kengo kuma. risarcire i luoghi attraverso vedute e trasparenze

VOLPE, ANDREA INNOCENZO
2014

Abstract

Questo saggio intende rileggere criticamente alcune opere chiave della maturazione poetica di Kengo Kuma. Dagli esordi 'postmoderni', segnati dal vivace clima di frenesia e fiducia in una crescita economica senza fine, tipica della Tokyo degli anni ottanta -gli anni della bubble economy-fino alla disillusione ed alla riconciliazione -dopo l'esplosione della bolla speculativa negli anni novanta- con la tradizione costruttiva giapponese, grazie ad occasioni professionali provenienti dalle lontane province che lo porteranno a lavorare a stretto contatto con artigiani locali. Parallelamente, grazie alla fortunata prossimità di uno di questi cantieri con uno dei pochi progetti architettonici realizzati da Bruno Taut in Giappone, Kuma, figlio di un grande collezionista di oggetti di design realizzati negli anni '30 dal maestro tedesco nel Paese del Sol Levante, ne riscopre gli scritti che costituiranno la base teorica per i suoi successivi lavori. Opere come il Noh Stage in the Forest (1996), l'Ando Hiroshige Museum, il Takanayagi Community Center o il Nasu History Museum (tutte completate attorno al 2000) lo imporranno all'attenzione internazionale come uno degli architetti giapponesi più attenti alla continuità -non nostalgica- nei confronti della tradizione. Ritmiche sequenze di ombra e di luce, quasi modellate sulla falsariga della metrica del grande poeta giapponese Bashō, il cantore dei frammenti d'assoluto nascosti/rivelati nella natura. E nella natura, come in una poesia Haiku, parimenti si fondono/confondono queste lignee architetture di Kuma. This essay reviews a series of early works by Kengo Kuma, addressing their importance as turning points in his enigmatic career: 'postmodern' architect in the glittering, everchanging, optimistic Tokyo during the economical rush of the eighties then herald of a suave contemporary interpretation of the Japanese tradition after the burst of the “bubble economy” due to the bankruptcy of businesses and the failure of financial institutions of the nineties. After the market crash, professional commissions for architects were rare, downsized and mostly coming from the Provinces. Nevertheless through these small projects Kuma dares to redefine his personal approach towards architecture design through the knowledge of the traditional Japanese building techniques, an heritage kept alive by those artisans and craftsmen he met in the various building sites. One of them, set exactly beside the notorious Villa Hyuga designed by Bruno Taut in Atami, will give Kuma the chance to seriously reconsider his point of view about the legacy of the German master, especially his studies on Japanese premodern architecture. Son of an art connoisseur and collector of the numerous objects designed by Taut in Japan, Kuma paradoxically could be considered one of the last heir of the German master, whose books and essays will furnish a strong theoretical base to his personal design evolution. The Noh Stage in the Forest (1996), the Ando Hiroshige Museum, the Takayanagi Community Center or the Nasu History Museum (all projects completed around 2000) will give an international recognition status to Kuma and his work will be seen as an example of a non-nostalgic continuity with the characters of vernacular architecture. Echoing both the play of lattice wood pattern of Kyoto's traditional backstreets and the syllabic meter of Bashō's poetry, Kuma's architecture filters the space evoking at last -thanks to its alternated rhythm of light and shadows- one of the most important cornerstone of Japanese zen poetry: the shizen or the way to create an harmonic coexistence with nature. Respecting such principle, in a similar way to an Haiku poem, these wooden architectures blur themselves and their boundaries with nature; into nature.
2014
1&2
62
71
Volpe, Andrea Innocenzo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
FirenzeArchitettura2014 Kuma_Volpe pp62-71+171-173.pdf

accesso aperto

Descrizione: Pdf editoriale tratto dal numero 1&2 di Firenze architettura dedicato al tema 'Luce e materia'
Tipologia: Pdf editoriale (Version of record)
Licenza: Open Access
Dimensione 1.09 MB
Formato Adobe PDF
1.09 MB Adobe PDF

I documenti in FLORE sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificatore per citare o creare un link a questa risorsa: https://hdl.handle.net/2158/940165
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact