Il saggio interpreta brevemente la scrittura autobiografica di tre grandi maestri della letteratura per ragazzi: Mark Twain; Rudyard Kipling, Roald Dahl. In questo contesto la scrittura di sè non assume i connotati di strumento di cura o di introspezione, ma come testimonianza diretta di esperienze di vita e professionali. Le storie di vita vengono utilizzate come strumenti per allargare le conoscenze sugli autori e sulla loro produzione, in modo da compenetrare i significati educativi e pedagogici dei romanzi e delle storie narrate. The essay tells about the autobiography of three authors for childhood: Mark Twain, Rudyard Kipling e Roald Dahl. Autobiographies are not used here as educational or “take care” tools ut they are used as tools to interpret the novel for children and teens. ey bind author and reader, within the narrative link, crucial to understanding the contents of the stories. ey are full of writer’s experiences, emotions, a ections, fears, thieves, names, faces... ese are elements that enrich the story and tell us something more about the author’s motivations. Autobiographies make the works of the authors more appealing and interesting. An erratic autobiography, a read autobiography, and a cultured for boys (Boy). e essay o ers diverse and diversi ed perspectives for crossing the most famous works of the three authors who, starting from their existential “adventures”, interweave the intense work of narrative and writing.
Autobiografia e letteratura per ragazzi. Tre grandi autori si raccontano / Rossella, Certini. - In: STUDI SULLA FORMAZIONE. - ISSN 2036-6981. - ELETTRONICO. - 2:(2017), pp. 219-229. [10.13128/Studi_Formaz-22182]
Autobiografia e letteratura per ragazzi. Tre grandi autori si raccontano
Rossella Certini
2017
Abstract
Il saggio interpreta brevemente la scrittura autobiografica di tre grandi maestri della letteratura per ragazzi: Mark Twain; Rudyard Kipling, Roald Dahl. In questo contesto la scrittura di sè non assume i connotati di strumento di cura o di introspezione, ma come testimonianza diretta di esperienze di vita e professionali. Le storie di vita vengono utilizzate come strumenti per allargare le conoscenze sugli autori e sulla loro produzione, in modo da compenetrare i significati educativi e pedagogici dei romanzi e delle storie narrate. The essay tells about the autobiography of three authors for childhood: Mark Twain, Rudyard Kipling e Roald Dahl. Autobiographies are not used here as educational or “take care” tools ut they are used as tools to interpret the novel for children and teens. ey bind author and reader, within the narrative link, crucial to understanding the contents of the stories. ey are full of writer’s experiences, emotions, a ections, fears, thieves, names, faces... ese are elements that enrich the story and tell us something more about the author’s motivations. Autobiographies make the works of the authors more appealing and interesting. An erratic autobiography, a read autobiography, and a cultured for boys (Boy). e essay o ers diverse and diversi ed perspectives for crossing the most famous works of the three authors who, starting from their existential “adventures”, interweave the intense work of narrative and writing.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
9413-Article Text-9290-1-1-20190730.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Pdf editoriale (Version of record)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
317.96 kB
Formato
Adobe PDF
|
317.96 kB | Adobe PDF |
I documenti in FLORE sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.