Il saggio interpreta la letteratura fiabica attraverso modelli teorici quali l'antropologia e la psicanalisi. I risultati di questa interpretazione vengono poi ridefiniti in chiave pedagogica sottolinenado la valenza educativa e formativa delle categorie archetipiche in esse emerse. Vi è una breve riflessione finale legata alla trasversalità della tematica anche in ambito filosofico, grazie al pensiero di S Kierkegaard. The tale has undeniable anthropologic and psychoanalytic connotations. e contribution of human sciences about tales symbolism is acknowledged, but it always needs to be de ned and thought again. Starting with the classic texts by Vladimir Propp, Bruno Bettelheim, Carl G. Jung, Marie-Louise Von Franz, the essay addresses the typical themes of this narrative tipology: the historical and archetypal origins of the tale, its characters and its adventure sites, the intra-psychic implications that make it a hermeneutic instrument for better interpreting the existential needs of the reader (and the writer). In the nal part of the essay, an original note linked to the philosophical re ection of Soren Kierkegaard. Very young, the Danish phi- losopher has come up with an essay on art to tell the tales, where he emphasizes the importance to link the child to the poetic vision of the narration. ese positions and authors are interpreted in a pedagogical way.

I contributi delle scienze umane all’interpretazione della fiaba: dall’antropologia alla psicoanalisi... con tracce filosofiche / Rossella, Certini. - In: STUDI SULLA FORMAZIONE. - ISSN 2036-6981. - ELETTRONICO. - (2017), pp. 231-237.

I contributi delle scienze umane all’interpretazione della fiaba: dall’antropologia alla psicoanalisi... con tracce filosofiche

Rossella Certini
2017

Abstract

Il saggio interpreta la letteratura fiabica attraverso modelli teorici quali l'antropologia e la psicanalisi. I risultati di questa interpretazione vengono poi ridefiniti in chiave pedagogica sottolinenado la valenza educativa e formativa delle categorie archetipiche in esse emerse. Vi è una breve riflessione finale legata alla trasversalità della tematica anche in ambito filosofico, grazie al pensiero di S Kierkegaard. The tale has undeniable anthropologic and psychoanalytic connotations. e contribution of human sciences about tales symbolism is acknowledged, but it always needs to be de ned and thought again. Starting with the classic texts by Vladimir Propp, Bruno Bettelheim, Carl G. Jung, Marie-Louise Von Franz, the essay addresses the typical themes of this narrative tipology: the historical and archetypal origins of the tale, its characters and its adventure sites, the intra-psychic implications that make it a hermeneutic instrument for better interpreting the existential needs of the reader (and the writer). In the nal part of the essay, an original note linked to the philosophical re ection of Soren Kierkegaard. Very young, the Danish phi- losopher has come up with an essay on art to tell the tales, where he emphasizes the importance to link the child to the poetic vision of the narration. ese positions and authors are interpreted in a pedagogical way.
2017
231
237
Rossella, Certini
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in FLORE sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificatore per citare o creare un link a questa risorsa: https://hdl.handle.net/2158/1108529
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact