What might happen if – using the tools of imagination and the illusions of language – we took to the extreme the idea of a reversal between waking and dreaming, and claimed that life itself cannot be distinguished from a dream-like experience, and perhaps truly is one? The apparent coherence of our experiences and the world we inhabit would suddenly lose their substance: and so we would like to know if the drama of our lives has a director, and what the true stage is on which we perform our roles. – This kind of fiction is, of course, much older than 'The Matrix'. In the writings of philosophers, scientists, and intellectuals of the modern age, the dream is portrayed precisely as an artifice: an experiment conceived by reason to measure the otherness of the self and reinforce the autonomy of its judgment. This grand effort to immunize thought against skepticism takes on many different forms and seems especially effective when driven by the desire for autonomy from authority. However, its long-term consequences are highly ambiguous, as suggested by the title of Goya’s famous caprice: 'El sueño de la razón produce monstruos'. This is why a disenchanted view of the "dreaming reason" of the moderns can offer insight into a present where the boundary between the real and the virtual is becoming increasingly uncertain. // Che mai accadrebbe se – grazie agli strumenti della fantasia e alle illusioni della parola – portassimo alle estreme conseguenze l’ipotesi del ribaltamento fra la veglia e il sogno, per affermare che la vita non può distinguersi da un’esperienza onirica, e che anzi, forse, è tale per davvero? L’apparente coerenza delle nostre esperienze e il mondo in cui ci muoviamo perderebbero improvvisamente consistenza: ed ecco che vorremmo almeno scoprire se il dramma della nostra vita abbia un regista, e quale sia effettivamente il palcoscenico su cui recitiamo la nostra parte. – Una simile fiction è notoriamente assai più antica di Matrix. Nei discorsi di filosofi, scienziati e letterati dell’età moderna il sogno si delinea appunto come un artificio: un esperimento immaginato dalla ragione nell’intento di prendere le misure all’altro da sé e di consolidare l’autonomia del proprio giudizio. Questo grandioso tentativo di immunizzazione scettica del pensiero assume le forme più diverse, e appare quantomai efficace se a dettarlo è l’istanza di autonomia dall’autorità. Le sue conseguenze a lungo termine sono tuttavia assai ambigue, come suggerisce il titolo del celebre capriccio di Goya: 'El sueño de la razón produce monstruos'. Ecco perché uno sguardo disincantato sulla vicenda della «ragione onirica» dei moderni può gettare qualche luce su un presente in cui appare sempre più incerto il confine tra reale e virtuale.
Sogni di spiriti immondi. Storia e critica della ragione onirica / Gianluca Garelli. - STAMPA. - (2021), pp. 1-446.
Sogni di spiriti immondi. Storia e critica della ragione onirica
Gianluca Garelli
2021
Abstract
What might happen if – using the tools of imagination and the illusions of language – we took to the extreme the idea of a reversal between waking and dreaming, and claimed that life itself cannot be distinguished from a dream-like experience, and perhaps truly is one? The apparent coherence of our experiences and the world we inhabit would suddenly lose their substance: and so we would like to know if the drama of our lives has a director, and what the true stage is on which we perform our roles. – This kind of fiction is, of course, much older than 'The Matrix'. In the writings of philosophers, scientists, and intellectuals of the modern age, the dream is portrayed precisely as an artifice: an experiment conceived by reason to measure the otherness of the self and reinforce the autonomy of its judgment. This grand effort to immunize thought against skepticism takes on many different forms and seems especially effective when driven by the desire for autonomy from authority. However, its long-term consequences are highly ambiguous, as suggested by the title of Goya’s famous caprice: 'El sueño de la razón produce monstruos'. This is why a disenchanted view of the "dreaming reason" of the moderns can offer insight into a present where the boundary between the real and the virtual is becoming increasingly uncertain. // Che mai accadrebbe se – grazie agli strumenti della fantasia e alle illusioni della parola – portassimo alle estreme conseguenze l’ipotesi del ribaltamento fra la veglia e il sogno, per affermare che la vita non può distinguersi da un’esperienza onirica, e che anzi, forse, è tale per davvero? L’apparente coerenza delle nostre esperienze e il mondo in cui ci muoviamo perderebbero improvvisamente consistenza: ed ecco che vorremmo almeno scoprire se il dramma della nostra vita abbia un regista, e quale sia effettivamente il palcoscenico su cui recitiamo la nostra parte. – Una simile fiction è notoriamente assai più antica di Matrix. Nei discorsi di filosofi, scienziati e letterati dell’età moderna il sogno si delinea appunto come un artificio: un esperimento immaginato dalla ragione nell’intento di prendere le misure all’altro da sé e di consolidare l’autonomia del proprio giudizio. Questo grandioso tentativo di immunizzazione scettica del pensiero assume le forme più diverse, e appare quantomai efficace se a dettarlo è l’istanza di autonomia dall’autorità. Le sue conseguenze a lungo termine sono tuttavia assai ambigue, come suggerisce il titolo del celebre capriccio di Goya: 'El sueño de la razón produce monstruos'. Ecco perché uno sguardo disincantato sulla vicenda della «ragione onirica» dei moderni può gettare qualche luce su un presente in cui appare sempre più incerto il confine tra reale e virtuale.File | Dimensione | Formato | |
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