ABSTRACT Among the historical periods, the time of Baroque art is driving and transitory. The spread of hope of times free from long-standing, if not centuries-old, wars, famines and epidemics is one of the merits of the historical period whose artistic expressions evolve over two centuries. And, in the first globalization approach, art is the promotional, unifying and identifying language of peoples. In the various European regional areas, the proposal for relaxation between the opposing factions, which are identified with the two religious poles of Catholics and Protestants, passes from the urban scenic conception and materializes with the construction of churches, palaces, spaces and symbolic buildings. The monumental clock marks the new time. In Massafra (TA), the Sanctuary of Madonna di Tutti le Grazie, in its simplicity, is the hopeful and local response in the near future of the University of Massafra, destroyed by wars and disasters. The church is among the first Baroque buildings in the city of Massafra whose architectural language is a contamination between Medieval and Baroque architecture. The building, shared by a local cultural association and the ecclesiastical body, was documented with a 3D laser scanner and photogrammetric survey. ************************ Fra i periodi storici il tempo dell’arte Barocca è trainante e transitorio. La diffusione della speranza di tempi privi di guerre annose, se non secolari, di carestie ed epidemie è uno dei pregi del periodo storico le cui espressioni artistiche si evolvono nell’arco di due secoli. E, nel primo approccio di globalizzazione, l’arte è il linguaggio promozionale, unificante e identificativo dei popoli. Nelle diverse aree regionali europee la proposta distensiva fra le fazioni avverse, che vengono identificati coi due poli religiosi dei Cattolici e Protestanti, passa dalla concezione scenica urbana e si concretizza con le costruzioni di chiese, palazzi, spazi ed edifici simbolo. L’orologio monumentale scandisce il nuovo tempo. A Massafra (TA), il Santuario di Madonna di Tutte le Grazie, nella sua semplicità, è la risposta speranzosa e locale nel prossimo futuro dell’Università di Massafra, distrutta dalle guerre e dalle calamità. La chiesa è fra i primi edifici Barocchi della città di Massafra il cui linguaggio architettonico è una contaminazione fra l’architettura Medioevale e quella Barocca. L’edificio, condiviso da un’associazione culturale locale e dall’ente ecclesiastico, è stato documentato con scanner 3D laser e rilievo fotogrammetrico.
IL SANTUARIO DI MADONNA DI TUTTE LE GRAZIE. UN’ARCHITETTURA BAROCCA MINORE A MASSAFRA / Carmela Crescenzi. - ELETTRONICO. - (2023), pp. 148-159. (Intervento presentato al convegno ReUSO. Tendencias y directrices para proyectos de restauración y propuestas de conservación sostenible también mediante la aplicación de nuevas tecnologías tenutosi a Cáceres nel 18 - 21 ottobre 2023).
IL SANTUARIO DI MADONNA DI TUTTE LE GRAZIE. UN’ARCHITETTURA BAROCCA MINORE A MASSAFRA.
Carmela Crescenzi
2023
Abstract
ABSTRACT Among the historical periods, the time of Baroque art is driving and transitory. The spread of hope of times free from long-standing, if not centuries-old, wars, famines and epidemics is one of the merits of the historical period whose artistic expressions evolve over two centuries. And, in the first globalization approach, art is the promotional, unifying and identifying language of peoples. In the various European regional areas, the proposal for relaxation between the opposing factions, which are identified with the two religious poles of Catholics and Protestants, passes from the urban scenic conception and materializes with the construction of churches, palaces, spaces and symbolic buildings. The monumental clock marks the new time. In Massafra (TA), the Sanctuary of Madonna di Tutti le Grazie, in its simplicity, is the hopeful and local response in the near future of the University of Massafra, destroyed by wars and disasters. The church is among the first Baroque buildings in the city of Massafra whose architectural language is a contamination between Medieval and Baroque architecture. The building, shared by a local cultural association and the ecclesiastical body, was documented with a 3D laser scanner and photogrammetric survey. ************************ Fra i periodi storici il tempo dell’arte Barocca è trainante e transitorio. La diffusione della speranza di tempi privi di guerre annose, se non secolari, di carestie ed epidemie è uno dei pregi del periodo storico le cui espressioni artistiche si evolvono nell’arco di due secoli. E, nel primo approccio di globalizzazione, l’arte è il linguaggio promozionale, unificante e identificativo dei popoli. Nelle diverse aree regionali europee la proposta distensiva fra le fazioni avverse, che vengono identificati coi due poli religiosi dei Cattolici e Protestanti, passa dalla concezione scenica urbana e si concretizza con le costruzioni di chiese, palazzi, spazi ed edifici simbolo. L’orologio monumentale scandisce il nuovo tempo. A Massafra (TA), il Santuario di Madonna di Tutte le Grazie, nella sua semplicità, è la risposta speranzosa e locale nel prossimo futuro dell’Università di Massafra, distrutta dalle guerre e dalle calamità. La chiesa è fra i primi edifici Barocchi della città di Massafra il cui linguaggio architettonico è una contaminazione fra l’architettura Medioevale e quella Barocca. L’edificio, condiviso da un’associazione culturale locale e dall’ente ecclesiastico, è stato documentato con scanner 3D laser e rilievo fotogrammetrico.File | Dimensione | Formato | |
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