The relationship between educational systems and construction of national identities retains its relevance even in the global world. How intertwines the historical dimension of the construction of national identity with the current policies of the school, forced to confront linguistic pluralism, cultural and religious introduced by immigration? There is a link between the inability of the Italian school and its historic refusal of the rich experiences of multilingualism represented by minorities? In trying to answer these questions this book, retracing the story of religious and linguistic minorities in Italy, as well as repressive poligiche operated by the Italian state until their hard riconoscimnento, in parallel with subsequent identity constructions tend hostile to cultural pluralism. ITALIAN ABSTRACT: Il rapporto tra sistemi educativi e costruzione delle identità nazionali mantiene tutta la sua attualità anche nel mondo globale. Come s'intreccia la dimensione storica della costruzione dell'identità nazionale con le attuali politiche della scuola, costrette a confrontarsi con il pluralismo linguistico, culturale e religioso introdotto dall'immigrazione? Esiste un nesso tra l'incapacità della scuola italiana e la sua storica chiusura nei confronti delle ricche esperienze di plurilinguismo rappresentate dalle minoranze? A tali domande cerca di rispondere questo volume, ripercorrendo la vicenda delle minoranze linguistiche e religiose in Italia, nonché delle poligiche repressive operate dallo Stato italiano fino al loro faticoso riconoscimnento, in parallelo a successive costruzioni identitarie tendenzialmente ostili al pluralismo culturale.

Dalle minoranze agli immigrati. La questione del pluralismo culturale e religioso in Italia / G. Campani. - STAMPA. - (2008).

Dalle minoranze agli immigrati. La questione del pluralismo culturale e religioso in Italia

CAMPANI, GIOVANNA
2008

Abstract

The relationship between educational systems and construction of national identities retains its relevance even in the global world. How intertwines the historical dimension of the construction of national identity with the current policies of the school, forced to confront linguistic pluralism, cultural and religious introduced by immigration? There is a link between the inability of the Italian school and its historic refusal of the rich experiences of multilingualism represented by minorities? In trying to answer these questions this book, retracing the story of religious and linguistic minorities in Italy, as well as repressive poligiche operated by the Italian state until their hard riconoscimnento, in parallel with subsequent identity constructions tend hostile to cultural pluralism. ITALIAN ABSTRACT: Il rapporto tra sistemi educativi e costruzione delle identità nazionali mantiene tutta la sua attualità anche nel mondo globale. Come s'intreccia la dimensione storica della costruzione dell'identità nazionale con le attuali politiche della scuola, costrette a confrontarsi con il pluralismo linguistico, culturale e religioso introdotto dall'immigrazione? Esiste un nesso tra l'incapacità della scuola italiana e la sua storica chiusura nei confronti delle ricche esperienze di plurilinguismo rappresentate dalle minoranze? A tali domande cerca di rispondere questo volume, ripercorrendo la vicenda delle minoranze linguistiche e religiose in Italia, nonché delle poligiche repressive operate dallo Stato italiano fino al loro faticoso riconoscimnento, in parallelo a successive costruzioni identitarie tendenzialmente ostili al pluralismo culturale.
2008
9788840012827
G. Campani
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