L'etnografia è un approccio metodologico che si basa sull'osservazione diretta. Nell'etnografia è essenziale ascoltare le conversazioni degli attori “in scena”, leggere i documenti prodotti sul campo e interagire con le persone ponendo domande. Tuttavia, la caratteristica che più distingue l'etnografia da altri modi di fare ricerca è il ruolo attivo assegnato alle modalità cognitive di osservare, guardare, vedere e scrutare. Come qualsiasi altro modo di fare ricerca, l'etnografia non è solo uno strumento per la raccolta delle informazioni. Ogni metodo o strategia utilizzata nella ricerca sociale deve essere compresa alla luce delle caratteristiche della società da cui emerge e si evolve. I metodi di ricerca e le convenzioni o credenze sociali sono intrinsecamente interdipendenti. L'etnografia è emersa in un momento storico specifico, a cavallo tra il XIX e il XX secolo, e quindi incarna alcune caratteristiche culturali di quell'epoca. Il suo sviluppo nella seconda metà del XX secolo e all'inizio del XXI dimostra ulteriormente la sua stretta relazione con i cambiamenti della società. Pertanto, la società e l'etnografia sono reciprocamente costitutive. Questo capitolo presenta le caratteristiche metodologiche della ricerca etnografica, comprendendo approcci tradizionali e contemporanei (feminist ethnography, postmodern and postcolonial ethnography, performance ethnography, multi-sited ethnography, global ethnography, mobile ethnography, online ethnography, team ethnography, participatory, collaborative and critical ethnographies, visual ethnography). Ethnography is a methodological approach rooted in direct observation. While engaging in ethnography, it is essential to listen to the conversations of the actors ‘on stage,’ read documents produced in the field, and interact with people by asking questions. However, the feature that most distinctly sets ethnography apart from other methodologies is the active role assigned to the cognitive modes of observing, watching, seeing, and scrutinizing. Ethnography, like any other methodology, is not merely an instrument for data collection. Every method or strategy used in social research must be understood in light of the characteristics of the society from which it emerges and evolves. Research methods and social conventions or beliefs are inherently interdependent. Ethnography emerged during a specific historical moment—roughly at the turn of the nineteenth and twentieth centuries—and thus embodies certain cultural features of that era. Its development throughout the latter half of the twentieth century and the early twenty-first century further demonstrates its close relationship with societal changes. Hence, society and ethnography are mutually constitutive. This chapter presents the methodological features of ethnographic research, encompassing both traditional and contemporary approaches (feminist ethnography, postmodern and postcolonial ethnography, performance ethnography, multi-sited ethnography, global ethnography, mobile ethnography, online ethnography, team ethnography, participatory, collaborative and critical ethnographies, visual ethnography).

Ethnographic Practices. Theory, Method, Trends / Erika Cellini; Giampietro Gobo. - STAMPA. - (2025), pp. 109-127.

Ethnographic Practices. Theory, Method, Trends

Erika Cellini
;
2025

Abstract

L'etnografia è un approccio metodologico che si basa sull'osservazione diretta. Nell'etnografia è essenziale ascoltare le conversazioni degli attori “in scena”, leggere i documenti prodotti sul campo e interagire con le persone ponendo domande. Tuttavia, la caratteristica che più distingue l'etnografia da altri modi di fare ricerca è il ruolo attivo assegnato alle modalità cognitive di osservare, guardare, vedere e scrutare. Come qualsiasi altro modo di fare ricerca, l'etnografia non è solo uno strumento per la raccolta delle informazioni. Ogni metodo o strategia utilizzata nella ricerca sociale deve essere compresa alla luce delle caratteristiche della società da cui emerge e si evolve. I metodi di ricerca e le convenzioni o credenze sociali sono intrinsecamente interdipendenti. L'etnografia è emersa in un momento storico specifico, a cavallo tra il XIX e il XX secolo, e quindi incarna alcune caratteristiche culturali di quell'epoca. Il suo sviluppo nella seconda metà del XX secolo e all'inizio del XXI dimostra ulteriormente la sua stretta relazione con i cambiamenti della società. Pertanto, la società e l'etnografia sono reciprocamente costitutive. Questo capitolo presenta le caratteristiche metodologiche della ricerca etnografica, comprendendo approcci tradizionali e contemporanei (feminist ethnography, postmodern and postcolonial ethnography, performance ethnography, multi-sited ethnography, global ethnography, mobile ethnography, online ethnography, team ethnography, participatory, collaborative and critical ethnographies, visual ethnography). Ethnography is a methodological approach rooted in direct observation. While engaging in ethnography, it is essential to listen to the conversations of the actors ‘on stage,’ read documents produced in the field, and interact with people by asking questions. However, the feature that most distinctly sets ethnography apart from other methodologies is the active role assigned to the cognitive modes of observing, watching, seeing, and scrutinizing. Ethnography, like any other methodology, is not merely an instrument for data collection. Every method or strategy used in social research must be understood in light of the characteristics of the society from which it emerges and evolves. Research methods and social conventions or beliefs are inherently interdependent. Ethnography emerged during a specific historical moment—roughly at the turn of the nineteenth and twentieth centuries—and thus embodies certain cultural features of that era. Its development throughout the latter half of the twentieth century and the early twenty-first century further demonstrates its close relationship with societal changes. Hence, society and ethnography are mutually constitutive. This chapter presents the methodological features of ethnographic research, encompassing both traditional and contemporary approaches (feminist ethnography, postmodern and postcolonial ethnography, performance ethnography, multi-sited ethnography, global ethnography, mobile ethnography, online ethnography, team ethnography, participatory, collaborative and critical ethnographies, visual ethnography).
2025
978-1-5296-8810-8
Qualitative Research. 6th Edition
109
127
Erika Cellini; Giampietro Gobo
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in FLORE sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificatore per citare o creare un link a questa risorsa: https://hdl.handle.net/2158/1428792
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact