Abstract (English) The article explores the strategic role of university campuses as instruments of urban and social regeneration through three Italian case studies: Florence (Social Sciences Campus in Novoli), Milan (the new Bocconi Campus), and Venice (Ca’ Foscari University’s Economics Campus in San Giobbe). In contrast to the Anglo-Saxon model of isolated, mono-functional campuses, the text highlights the Italian model of integration between universities and the urban fabric. The analysed interventions demonstrate how the presence of a university, when combined with accessible services and public spaces, can activate virtuous processes of regeneration in disused or marginal areas, promoting environmental sustainability, social inclusion, and new urban centralities. Particular attention is given to student residences developed under Law 338/2000 and to green spaces, which are conceived as Nature-based Solutions, serving as catalysts for wellbeing and social cohesion. The multidisciplinary and integrated approach adopted in the examined projects underscores the potential of urban campuses as drivers of sustainable development and participatory urban renewal. Abstract (Italiano) L’articolo esplora il ruolo strategico dei campus universitari come strumenti di rigenerazione urbana e sociale attraverso tre casi studio italiani: Firenze (campus di Scienze Sociali a Novoli), Milano (nuovo campus Bocconi), Venezia (campus di Economia di Ca’ Foscari a San Giobbe). Diversamente al modello anglosassone di campus isolati e monofunzionali, il testo valorizza il modello italiano di integrazione tra università e tessuto urbano. Gli interventi analizzati dimostrano come la presenza universitaria, integrata con servizi e spazi pubblici accessibili, possa attivare processi virtuosi di riqualificazione in aree dismesse o marginali, promuovendo sostenibilità ambientale, inclusione sociale e nuove centralità urbane. Particolare attenzione è riservata alle residenze studentesche sviluppate con la Legge 338/2000 e agli spazi verdi, che si configurano come Nature-based Solution, catalizzatori di benessere e coesione sociale. L’approccio multidisciplinare e integrato adottato nei progetti esaminati evidenzia il potenziale dei campus urbani come motori di sviluppo sostenibile e di rinnovamento urbano partecipato.

University Campus in cities for regeneration of urban and public spaces: three case studies (Florence, Milan, Venice) / Hasanaj, G.; Carlini, S.. - STAMPA. - (2025), pp. 153-163.

University Campus in cities for regeneration of urban and public spaces: three case studies (Florence, Milan, Venice)

Hasanaj, G.
;
Carlini, S.
2025

Abstract

Abstract (English) The article explores the strategic role of university campuses as instruments of urban and social regeneration through three Italian case studies: Florence (Social Sciences Campus in Novoli), Milan (the new Bocconi Campus), and Venice (Ca’ Foscari University’s Economics Campus in San Giobbe). In contrast to the Anglo-Saxon model of isolated, mono-functional campuses, the text highlights the Italian model of integration between universities and the urban fabric. The analysed interventions demonstrate how the presence of a university, when combined with accessible services and public spaces, can activate virtuous processes of regeneration in disused or marginal areas, promoting environmental sustainability, social inclusion, and new urban centralities. Particular attention is given to student residences developed under Law 338/2000 and to green spaces, which are conceived as Nature-based Solutions, serving as catalysts for wellbeing and social cohesion. The multidisciplinary and integrated approach adopted in the examined projects underscores the potential of urban campuses as drivers of sustainable development and participatory urban renewal. Abstract (Italiano) L’articolo esplora il ruolo strategico dei campus universitari come strumenti di rigenerazione urbana e sociale attraverso tre casi studio italiani: Firenze (campus di Scienze Sociali a Novoli), Milano (nuovo campus Bocconi), Venezia (campus di Economia di Ca’ Foscari a San Giobbe). Diversamente al modello anglosassone di campus isolati e monofunzionali, il testo valorizza il modello italiano di integrazione tra università e tessuto urbano. Gli interventi analizzati dimostrano come la presenza universitaria, integrata con servizi e spazi pubblici accessibili, possa attivare processi virtuosi di riqualificazione in aree dismesse o marginali, promuovendo sostenibilità ambientale, inclusione sociale e nuove centralità urbane. Particolare attenzione è riservata alle residenze studentesche sviluppate con la Legge 338/2000 e agli spazi verdi, che si configurano come Nature-based Solution, catalizzatori di benessere e coesione sociale. L’approccio multidisciplinare e integrato adottato nei progetti esaminati evidenzia il potenziale dei campus urbani come motori di sviluppo sostenibile e di rinnovamento urbano partecipato.
2025
978-88-7603-269-1
Public spaces for community campuses and universities
153
163
Goal 11: Sustainable cities and communities
Hasanaj, G.; Carlini, S.
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