L’ondata dell’occidentalizzazione che investì la società giapponese ebbe nella nuova capitale Tokyo la sua sede di realizzazione per eccellenza. La letteratura prontamente accolse e fece propri i nuovi fenomeni metropolitani. Tra questi, l’articolo prende in esame il tram e il cinema, in, rispettivamente, Natsume Soseki e Tanizaki Jun’ichiro. Entrambi gli elementi costituiscono mezzi e luoghi per allestire l’incontro-scontro con il «nuovo, diverso e sconosciuto», e le vicende che vi si svolgono fanno emergere il mondo ormai privo di una fisionomia familiare. Ne conseguono la difficoltà di adattamento, la fatuità del rapporto interpersonale, l’ingrandimento dell’ego illusorio e l’ingranaggio della società consumistica che trascina anche il corpo umano. The wave of westernization that invested Japanese society founded in the new capital Tokyo its center of realization for excellence. The literature has quickly accepted and made their new metropolitan phenomena. Among these, the article examines the streetcar and the cinema, in, respectively, Natsume Soseki and Tanizaki Jun ' Ichirō. Both the elements are means and venues for the encounter with the "new, different and unknown”, and through the events that take place there emerge the world deprived of familiar features. Consequently come forth the difficulty of adaptation, the fleeting nature of interpersonal relationship, the magnification of the illusory ego and the mechanism of the consumer society that drags even the human body. The wave of the occidentalizzazione that invested the Japanese society has had in the new capital Tokyo its center of realization for excellence. Literature has quickly welcomed and you/he/she has done proper the new metropolitan phenomena. Among these, the article takes in examination the streetcar and the cinema, in, respectively, Natsume Soseki and Tanizaki Jun'ichiro. Both the elements constitute means and places to prepare the meeting-clash with the "new, different and unknown", and the stories that unwind you make to emerge the world by now deprived of a family physiognomy. They achieve the difficulty of adaptation of it, the fatuity of the relationship interpersonale, the enlargement of the deceptive ego and the gear of the society consumistica in which also the human body is dragged.

Topoi dell'Occidente emigrati in Giappone / I.Sagiyama. - STAMPA. - (2007), pp. 105-118.

Topoi dell'Occidente emigrati in Giappone

SAGIYAMA, IKUKO
2007

Abstract

L’ondata dell’occidentalizzazione che investì la società giapponese ebbe nella nuova capitale Tokyo la sua sede di realizzazione per eccellenza. La letteratura prontamente accolse e fece propri i nuovi fenomeni metropolitani. Tra questi, l’articolo prende in esame il tram e il cinema, in, rispettivamente, Natsume Soseki e Tanizaki Jun’ichiro. Entrambi gli elementi costituiscono mezzi e luoghi per allestire l’incontro-scontro con il «nuovo, diverso e sconosciuto», e le vicende che vi si svolgono fanno emergere il mondo ormai privo di una fisionomia familiare. Ne conseguono la difficoltà di adattamento, la fatuità del rapporto interpersonale, l’ingrandimento dell’ego illusorio e l’ingranaggio della società consumistica che trascina anche il corpo umano. The wave of westernization that invested Japanese society founded in the new capital Tokyo its center of realization for excellence. The literature has quickly accepted and made their new metropolitan phenomena. Among these, the article examines the streetcar and the cinema, in, respectively, Natsume Soseki and Tanizaki Jun ' Ichirō. Both the elements are means and venues for the encounter with the "new, different and unknown”, and through the events that take place there emerge the world deprived of familiar features. Consequently come forth the difficulty of adaptation, the fleeting nature of interpersonal relationship, the magnification of the illusory ego and the mechanism of the consumer society that drags even the human body. The wave of the occidentalizzazione that invested the Japanese society has had in the new capital Tokyo its center of realization for excellence. Literature has quickly welcomed and you/he/she has done proper the new metropolitan phenomena. Among these, the article takes in examination the streetcar and the cinema, in, respectively, Natsume Soseki and Tanizaki Jun'ichiro. Both the elements constitute means and places to prepare the meeting-clash with the "new, different and unknown", and the stories that unwind you make to emerge the world by now deprived of a family physiognomy. They achieve the difficulty of adaptation of it, the fatuity of the relationship interpersonale, the enlargement of the deceptive ego and the gear of the society consumistica in which also the human body is dragged.
2007
9788878702134
L'Oriente - Storia di una figura nelle arti occidentali (1700-2000), vol.II Il Novecento
105
118
I.Sagiyama
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Topoi.pdf

Accesso chiuso

Tipologia: Versione finale referata (Postprint, Accepted manuscript)
Licenza: Tutti i diritti riservati
Dimensione 1.81 MB
Formato Adobe PDF
1.81 MB Adobe PDF   Richiedi una copia

I documenti in FLORE sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificatore per citare o creare un link a questa risorsa: https://hdl.handle.net/2158/356411
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact