Partendo da un precedente saggio degli autori, che individuava in Victoria un compositore tendenzialmente ortodosso in quanto a osservanza della modalità polifonica, il lavoro indaga le possibili radici di tale ortodossia nelle esperienze compositive di Morales e Guerrero, ponendo le basi per l'individuazione di una possibile 'via ispanica' alla modalità. Building on an earlier essay by the authors, which identified Victoria as a composer who tended to be orthodox in his observance of the polyphonic mode, the paper investigates the possible roots of such orthodoxy in the compositional experiences of Morales and Guerrero, laying the groundwork for the identification of a possible 'Hispanic way' to modality.
La tradición modal en la polifonía española del siglo XVI: la ortodoxia de Tomás Luis de Victoria y sus posibles raíces en las obras de Morales y Guerrero / Mangani, Marco; Sabaino, Daniele. - STAMPA. - (2023), pp. 329-350.
La tradición modal en la polifonía española del siglo XVI: la ortodoxia de Tomás Luis de Victoria y sus posibles raíces en las obras de Morales y Guerrero.
Mangani, Marco;
2023
Abstract
Partendo da un precedente saggio degli autori, che individuava in Victoria un compositore tendenzialmente ortodosso in quanto a osservanza della modalità polifonica, il lavoro indaga le possibili radici di tale ortodossia nelle esperienze compositive di Morales e Guerrero, ponendo le basi per l'individuazione di una possibile 'via ispanica' alla modalità. Building on an earlier essay by the authors, which identified Victoria as a composer who tended to be orthodox in his observance of the polyphonic mode, the paper investigates the possible roots of such orthodoxy in the compositional experiences of Morales and Guerrero, laying the groundwork for the identification of a possible 'Hispanic way' to modality.I documenti in FLORE sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.