Plurilingualism represents one of the main categories for interpreting post-modern society: due to the growing presence of multiple languages in family and school contexts; moreover, behind the linguistic aspect there are cultures to discover, interpret and better understand. The pedagogical, in the intercultural sense, becomes central to enhancing the diversity of the human, and to making a dialogue alive, which overcomes prejudices and false beliefs. The LEARN pilot project – Mother tongue and other languages – is trying to promote an opportunity for knowledge and comparison between cultures, safeguarding and promoting personal uniqueness, towards a planetary citizenship perspective. The University of Florence was responsible for training Arabic language teachers who worked in schools promoting the alphabet, writing, and spoken language. UNIFI's scientific role was to monitor and supervise all activities, making real tutoring path. Il plurilinguismo rappresenta una delle principali categorie interpretative della società postmoderna per la crescente presenza di più lingue nei contesti familiari e scolastici; inoltre, dietro l'aspetto linguistico ci sono culture da scoprire, interpretare e comprendere meglio. L’aspetto pedagogico, nel senso interculturale, diventa centrale per valorizzare la diversità dell’essere umano, e per rendere vivo un dialogo, che superi pregiudizi e false credenze. Il progetto pilota LEARN – Lingua madre e altre lingue – cerca di promuovere un’occasione di conoscenza e confronto tra culture, salvaguardando e promuovendo l’unicità personale, verso una prospettiva di cittadinanza planetaria. L'Università di Firenze si occupa della formazione degli insegnanti di lingua araba che operavano nelle scuole promuovendo l'alfabeto, la scrittura e la lingua parlata. Il ruolo scientifico di UNIFI è stato quello di monitorare e supervisionare tutte le attività, realizzando veri e propri percorsi di tutoraggio.

"LEARN Project: Mother tongue and the other languages". Mentoring and peer tutoring experiences to build intercultural and inclusive environments / Certini Rossella. - STAMPA. - (2023), pp. 205-213.

"LEARN Project: Mother tongue and the other languages". Mentoring and peer tutoring experiences to build intercultural and inclusive environments.

Certini Rossella
2023

Abstract

Plurilingualism represents one of the main categories for interpreting post-modern society: due to the growing presence of multiple languages in family and school contexts; moreover, behind the linguistic aspect there are cultures to discover, interpret and better understand. The pedagogical, in the intercultural sense, becomes central to enhancing the diversity of the human, and to making a dialogue alive, which overcomes prejudices and false beliefs. The LEARN pilot project – Mother tongue and other languages – is trying to promote an opportunity for knowledge and comparison between cultures, safeguarding and promoting personal uniqueness, towards a planetary citizenship perspective. The University of Florence was responsible for training Arabic language teachers who worked in schools promoting the alphabet, writing, and spoken language. UNIFI's scientific role was to monitor and supervise all activities, making real tutoring path. Il plurilinguismo rappresenta una delle principali categorie interpretative della società postmoderna per la crescente presenza di più lingue nei contesti familiari e scolastici; inoltre, dietro l'aspetto linguistico ci sono culture da scoprire, interpretare e comprendere meglio. L’aspetto pedagogico, nel senso interculturale, diventa centrale per valorizzare la diversità dell’essere umano, e per rendere vivo un dialogo, che superi pregiudizi e false credenze. Il progetto pilota LEARN – Lingua madre e altre lingue – cerca di promuovere un’occasione di conoscenza e confronto tra culture, salvaguardando e promuovendo l’unicità personale, verso una prospettiva di cittadinanza planetaria. L'Università di Firenze si occupa della formazione degli insegnanti di lingua araba che operavano nelle scuole promuovendo l'alfabeto, la scrittura e la lingua parlata. Il ruolo scientifico di UNIFI è stato quello di monitorare e supervisionare tutte le attività, realizzando veri e propri percorsi di tutoraggio.
2023
978-606-28-1721-3
Sharing and learning for mentoring in education
205
213
Certini Rossella
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Certini. Sharing and learning pdf.pdf

accesso aperto

Tipologia: Pdf editoriale (Version of record)
Licenza: Open Access
Dimensione 5.6 MB
Formato Adobe PDF
5.6 MB Adobe PDF

I documenti in FLORE sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificatore per citare o creare un link a questa risorsa: https://hdl.handle.net/2158/1344615
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact